E-learning to technika szkolenia ludzi z wykorzystaniem wszelkich dostępnych mediów elektronicznych, takich jak: Internet, Intranet, Extranet, materiały multimedialne (audio/wideo), telewizję interaktywną oraz nośniki jak CD i DVD. Ze względu na swoją specyfikę często określany jest również jako "distance learning" (nauczanie na odległość). Znajduje coraz powszechniejsze zastosowanie zarówno w tradycyjnej edukacji, jak i w świecie biznesu. W erze informacji szkolenia e-learningowe są bardzo skutecznym narzędziem kształcenia pracowników, a przez to podnoszenia efektywności funkcjonowania odpowiednich działów organizacji i przedsiębiorstw.
W e-learningu nowoczesne technologie są wykorzystywane na wszystkich etapach procesu nauczania, począwszy od planowania i tworzenia szkolenia, poprzez jego wdrożenie i dystrybucję, na zarządzaniu i ocenie efektów kończąc.
E-learning to najnowocześniejsza forma kształcenia posiadająca szereg zalet i dająca wiele korzyści. Są to:
- redukcja kosztów przez eliminację wydatków na zakwaterowanie, wyżywienie, wynajem sal itp. Liczba osób biorących udział w szkoleniach e-learningowych jest nieograniczona. Największe oszczędności uzyskuje się przy szkoleniu większej liczby pracowników, ponieważ koszt przygotowania, a następnie przeprowadzania szkolenia, jest taki sam dla 10 i dla 10 tys. osób,
- oszczędność czasu wynika z eliminacji czynności przygotowawczych, jak rezerwacja i przygotowanie sal, dojazd itp.,
- duża efektywność szkoleń zapewniona przez odpowiednie skonstruowanie materiału dydaktycznego, zastosowanie powtórek i ćwiczeń ułatwiających zapamiętywanie, możliwość kilkukrotnego przechodzenia i swobodnego powrotu do szkolenia.
- modelowanie szkoleń – możliwość tworzenia pojedynczych jednostek do projektowania rozbudowanych systemów składających się z wielu modułów umieszczonych na platformie e-learningowej,
- przekazanie użytkownikom najnowszych i najpotrzebniejszych treści szkoleniowych (up to date), w momencie, gdy jest na nie zapotrzebowanie (just in time),
- szybka modyfikacja, aktualizacja i rozbudowa treści szkoleniowych,
- łatwość administrowania szkoleniami oraz możliwość monitorowania procesu szkolenia i postępów uczestników.
- indywidualizacja procesu szkoleniowego przez dostosowanie zakresu, intensywności, tempa i poziomu szkolenia do możliwości poszczególnych uczestników. Możliwość nauki w praktycznie dowolnym czasie i miejscu (anytime, anywhere),
- kontrola osoby uczącej się nad procesem przyswajania wiedzy i rozwoju umiejętności,
- dostęp do baz wiedzy, szkoleń oraz innych przydatnych informacji, co zwiększa możliwości samokształcenia osób zainteresowanych własnym rozwojem.
E-learning nie jest rozwiązaniem idealnym. Jego słabszymi stronami są: